Ahad, 25 Disember 2011

Suami potong jari isteri agar isteri berhenti ambil ijazah




Suami cemburu menghadapi kehidupan di dalam penjara selepas mencincang jari isterinya kerana dia mula belajar untuk ijazah tanpa kebenaran.
Rafiqul Islam, 30, menutup mata isterinya Hawa Akhter, 21, dan pelekat dilekatkan di mulutnya, memberitahu bahawa dia akan memberikan isterinya hadiah kejutan.

Sebaliknya dia memegang tangan isterinya dan memotong kesemua lima jari. Salah seorang ahli keluarga jari Hawa Akhter dalam tong sampah untuk memastikan doktor tidak dapat menyambungnya. Islam, yang merupakan seorang pekerja asing di Emiriah Arab Bersatu (UAE), telah memberi amaran kepada isterinya akan ‘akibat teruk’ jika dia tidak berputus asa terhadap pelajaran.

‘Selepas beliau pulang ke Bangladesh, beliau mahu mengadakan perbincangan dengan saya,’ Hawa Akhter memberitahu The Times.
‘Tiba-tiba, dia menutup mata saya dan mengikat tangan saya. Pelekat dilekatkan ke mulut saya mengatakan bahawa dia akan memberikan saya beberapa hadiah kejutan. Tetapi, sebaliknya dia memotong jari saya. ‘
Mohammed Saluddin, Ketua Polis Bangladesh berkata bahawa Encik Islam telah mengaku selepas dia ditahan di ibu negara, Dhaka, dan akan menghadapi tuduhan penodaan kekal.
Kumpulan hak asasi manusia menuntut hukuman penjara seumur hidup.
Beliau marah. Dia cemburu kerana semasa dia hanya mempunyai gred lapan pendidikan standard, isterinya pergi ke kolej untuk menyambung pengajian yang lebih tinggi, ‘kata Encik Saluddin.


Hawa Akhter berkata, dia belajar untuk menulis dengan tangan kirinya dan berazam untuk meneruskan pelajaran. Dia kini kembali di rumah ibu bapanya.. Serangan itu adalah yang terbaru dalam siri tindakan-tindakan yang mensasarkan wanita berpendidikan dalam syarikat yang majoriti penduduknya beragama Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan pesanan anda ???